Tentații și dependențe

Articol scris pentru proba nr.4 din SuperBlog 2013.

Deși am încercat să plec la timp de la job, tot n-am reușit să termin de completat și arhivat dosarele până la ora plecării, așa că am mai rămas preț de 15 minute. Mă împrietenisem cu domnul doctor R și bănuiam că o să înțeleagă întârzierea ce se încadra în așa-zisul sfert academic. Când am ajuns la cabinet, recepționera m-a întâmpinat zâmbind și mi-a făcut semn să intru liniștită în camera de consultații.

– Bună ziua! Îmi pare rău că…

– Stai liniștită, înțeleg cum e cu munca și te mai și cunosc, deci știu că încă nu te-ai vindecat. Mai avem de lucrat. Ia loc, o să începem ședința  imediat.

Cred că aș fi preferat să mă certe, să țipe la mine și să mă trimită acasă spunându-mi că oricum o să-mi taxeze ședința, decât să-mi amintească modul în care mă comport, cum acționez și mai ales că mai am de lucrat. A durut tare!

– Bun, să începem să intrăm în subiectul pentru care te-ai decis acum 3 săptămâni să vii. Te-am cunoscut, mi-ai spus câte ceva despre copilăria și adolescența ta în așa fel încât am putut să-mi fac o idee. A venit timpul să discutăm lucruri serioase. Deci.. ce anume te-a determinat să iei decizia?

– Păi… cum să vă spun…

– „Ți” nu „vă”!

– Cum să-ți spun… am ajuns într-o situație în care nu credea că voi ajunge vreodată, adică sunt dependentă.

L-am văzut cum a ridicat capul din fișă speriat sau șocat, nu-mi puteam da seama exact. M-a fixat cu privirea și a așteptat să duc la capăt afirmația, dar în cele din urmă și-a făcut curaj și m-a întrebat:

– E legală? Dependența?

– Din păcate este, deși cred că ar trebui și asta inclusă pe undeva prin codul penal, poate așa mai puține persoane vor suferi de ceea ce sufăr eu acum.

Am făcut o pauză pe timpul căreia am încercat să-mi pun ordine în idei și să-mi fac curaj să mă deschid. Mi-a înțeles tăcerea și mi-a dat timpul necesar.

– Știi, eram o persoană senină, echilibrată și foarte cerebrală. Nu pot afirma că eram fericită, pentru că aș exagera și oricum continuarea poveștii mă va contrazice, dar eram împăcată cu mine și nu simțea că mi-ar fi lipsit ceva.

– Dar îți lipsea?

– Imaginează-ți că nu-mi amintesc cum a intrat în viața mea și prefer să spun că printr-o întâmplare. La început nu i-am acordat atenție, aș putea spune chiar că l-am ignorat, dar… a găsit totuși o por liber să-mi intre pe sub piele. Îmi făcea surprize, îmi completa propozițiile, îmi ștergea lacrimile și le înlocuia cu zâmbete… Mă citea și mă completa, îmi dădea o stare de fericire pură.

– Dar?

– Ca orice drog, m-a făcut  să-mi doresc cu fiecare zi mai mult. Dacă azi îmi spunea de două ori „te iubesc” iar mâine uita sau nu avea când să-mi livreze aceeași doză, îmi pierdeam entuziasmul și parcă nu mai eram eu. Dacă într-o zi mă anunța că trebuie să plece din oraș cu diverse treburi, numai gândul că nu aveam să-l simt lângă mine seara mă deprima. Nu eram geloasă, să nu mă înțelegi greșit. Nu m-am gândit niciodată că ar putea avea pe altcineva pentru că îl cunoșteam foarte bine și știam că nu ar fi capabil. Era pur și simplu vorba de ceea ce era între noi, de legătura magică pe care o crease.

– Și totuși vorbești la trecut.

– Da. Drumurile noastre s-au despărțit în urmă cu 5 luni și deși am fost foarte hotărâtă și sigură pe mine că voi depăși momentul, iată-mă aici. Multă vreme am continuat să-l sun cum făceam de obicei și să-l întreb ce face sau dacă este bine. Dar bineînțeles că din partea lui nu mai veneau aceleași gesturi, iar în cele din urmă nu mi-a mai răspuns nici la telefon. Deci… am cam intrat în sevraj, am o stare agitată și nefericită și de aceea am hotărât să vin aici. Na, că am zis-o! Nu credeam că o să reușesc.

– Te simți eliberată?

– Foarte. N-am discutat cu nimeni despre asta până acum și nu mă credeam capabilă s-o fac nici acum. Mulțumesc!

– N-ai pentru ce să-mi mulțumești, ai făcut totul de una singură. Și deși eu trebuie să ascult, doar să ascult, o să fac o excepție de data asta și am să-ți spun ceva. Dependența de persoane nu este neapărat periculoasă cât este de dureroasă, iar faptul că ai ajuns într-o astfel de situație demonstrează că nu erai ok încă dinainte. În general o persoană echilibrată așa cum te-ai descris tu, nu se dezechilibrează când ia contact cu o posibilă sursă de dependență, adică un drog. Și probabil dacă ai fi făcut terapie de atunci, astăzi erai fericită alături de el sau poate că nici măcar nu intra în viața ta. Nu ești de condamnat, așa că nu o face chiar tu! Duritatea cu tine însăți nu e o soluție.

– Am înțeles. O să încerc să țin cont.

– Și încă ceva: nu înlocui o dependență cu o alta!

– Adică?

– Nu deveni workaholic, nu te extenua doar pentru a încerca să uiți pentru că o să o dai dintr-una în alta.

– Dar ce îmi recomanzi?

– Încearcă să înțelegi dependența ta cu toate aspectele și tentațiile ei. Și ca să nu te simți singură, ai putea să vezi un film, o comedie. Ți-aș sugera chiar filmul Tentații irezistibile, care a apărut de curând și care tratează chiar problema asta a dependenței. Prezintă povestea a 3 dependenți de sex: un consultant pe probleme de ecologie, un tată de familie și un medic de urgențe care și-a pierdut complet controlul, se luptă cu dependența de sex și, prin oricâte încercări trec, întotdeauna sunt gata să se sprijine unul pe celălalt. Și ei sunt… cu moralul la pământ, ca și tine, dar împreună ajung să realizeze că s-ar putea să aibă o șansă reală la fericire. Chiar dacă n-o să schimbe lucrurile, măcar o să te facă să râzi preț de câteva minute bune. tentatii

– Mulțumesc, o să merg la cinematograf să-l văd.

– Bine draga mea, ne vedem săptămâna viitoare. Ai grijă de tine!

Am plecat de acolo liniștită și eliberată, iar pentru prima dată simțeam că sunt pe drumul cel bun pentru a-mi reveni. Dependența e o povară grea!

sursă foto: http://www.super-blog.eu

Leave a Reply

