Computer, define dancing

LATER  UPDATE: 82pcte.

Articol scris pentru proba nr.12 din SuperBlog 2011.

Zi de zi, clipă de clipă, se duce o luptă continuă la nivel mondial pentru progresul tehnologic. Nu se dă de-o parte nici o nouă oportunitate apărută în orice domeniu, oricât ar părea el de nesemnificativ, nu se renunță la nicio idee, oricât de extremă sau de imposibil de realizat ar suna. Omul a fost întotdeauna și dintotdeauna avid de cunoaștere și evoluție (exemplul cel mai bun fiind faptul că ne aflăm pe Pământ, și nu dincolo de porțile Raiului), dar mă întreb adesea dacă aceste caracteristici se vor găsi la nesfârșit în genele noastre și ale descendenților noștri. Răspunsul întârzie să vină pentru că există din punctul meu de vedere argumente puternice de ambele părți, încă.

Am aflat că de curând a intrat în Cartea Recordurilor cel mai puternic procesor, cu o frecvență de 8,4 GHz (pe care probabil îl vom găsi cât de curând în gama de produse ale magazinului Oktal), un nivel pe care nici măcar în trecutul apropiat nu reușeam să mi-l imaginez fizic, dar de care nu mă îndoiam că se va realiza. De asemenea, nu am nicio îndoială că frecvența precizată mai sus va fi depășită cât de curând. Nu știu de ce, dar am avut acum intenția să scriu ”și așa mai departe”, însă mi-am dat seama că de fapt aceasta este ideea principală a articolului, anume dacă există ”și-așa mai departe”. Am învățat la cursurile de economie că orice fenomen de creștere economică va continua până la atingerea unui punct maxim, a unui vârf mai departe de care nu se poate ajunge în intervalul de timp respectiv, după care inevitabil se va intra într-o curbă descendentă. Din punctul meu de vedere acest fenomen se poate produce și în domeniul tehnologic. Creierul uman continuă să se dezvolte, motiv pentru care se dezvoltă și tehnologia. Problema este că în același timp se dezvoltă și comoditatea specific umană, care la un moment dat ar putea contrabalansa puterea creierului. Fiecare gadget nou apărut are rolul de a ușura munca individului, de a-l ajuta să îndeplinească sarcinile cu un efort redus. Adaptarea la respectivul dispozitiv nu este grea, dar înțelegerea modului în care se desfășoară lucrurile dincolo de interfața grafică începe deja să devină o problemă. Puțini oameni, dar mai ales tineri se dovedesc interesați de modul în care sunt concepute componentele hardware sau software, ocupându-și timpul cu aplicații din ce în ce mai superficiale. Și… așa cum fără exercițiu fizic se ajunge la atrofierea mușchilor, prin lipsa exercițiului psihic se ajunge inevitabil la o plafonare a nivelului intelectual, o atrofiere a celulei nervoase.

Scriind cele de mai sus, mi-am amintit o secvență dintr-un film, care chiar face cât 1000 de cuvinte și surprinde foarte bine ideea pe care am vrut s-o susțin. Fac referire la filmul Wall-e, scena în care unul dintre oameni (grași din cauza lipsei mișcării) îi cere computerului prin comandă vocală să definească ”dansând”, dovedind prin imposibilitatea sa de a recunoaște și defini un lucru banal, plafonarea intelectuală de care pomeneam. Bineînțeles că este vorba doar de un film de animație SF care poate fi tratat ca atare sau poate fi analizat în substrat pentru a vedea legătura fină cu realitatea.

So… Computer, define ”dancing”!

Leave a Reply

