În viteza anilor

 Articol scris pentru proba 25 din SuperBlog 2010.        

                    2110.. nici nu-mi vine să cred că au trecut atâția ani! Parcă ieri terminam studiile și urcam pentru prima dată în cabina de pilotaj a unui avion. Trebuie să recunosc că am emoții când mă gândesc că mâine o să fac acest lucru pentru ultima dată. O să-mi lipsească totul, începând cu zarva pe care o auzeam la fiecare îmbarcare a pasagerilor, vorbele de rutină pe care le rosteam, senzația pe care o simțeam la fiecare decolare și aterizare, priveliștile superbe pe care puțini sunt fericiți să le vadă.

                 Mulți ar putea să fie cârcotași și să spună că 35 de ani de carieră sunt puțini, că ei au muncit poate 45 sau chiar mai mult. Dar amintirile pe care le-am strâns eu în perioada asta fac de două ori cât perioada reală. Da, lucrez la Tarom din 2075 , am făcut milioane, poate chiar miliarde de kilometri, am văzut milioane de oameni bucurându-se de primul zbor ca niște copii atunci când primesc o jucărie nouă sau le-am privit nerăbdarea de a ateriza într-un alt colț al lumii pentru a putea îmbrățișa o persoană dragă. Dacă ar fi să spun acum ce regret din acești ani, aș rămâne mut, pentru că nu regret nimic, am avut meseria pe care mi-am dorit-o și m-am bucurat de ea în fiecare moment.

                 De fapt, dacă mă gândesc mai bine, este ceva ce regret: faptul că de mai bine de 20 de ani s-au schimbat câteva lucruri importante în lumea aviaței, care pentru mine însemnau mult. Mă refer aici la automatizarea pilotării. Dacă la începutul carierei foloseam pilotul automat doar în anumite situații, acum mă urc în cabină  aș putea spune doar pentru a admira mai bine peisajul. Călătoria începe prin apăsarea unui buton și se termină prin apăsarea altuia. Pentru pasageri este perfect, fără emoții în nici unul din cele două momente, turbulențe zero, siguranță 100%, dar pentru mine ca pilot este puțin frustrant ca după ce am gustat din pilotarea propriu-zisă, să stau acum doar să privesc un monitor și să supraveghez computerul de bord. Îmi aduc aminte cât de palpitant era la început, chiar mă distrau unele turbulențe și mă făceau să simt că întradevăr sunt pilot. Recunosc că prin ceea ce spun acum sunt cu adevărat egoist, dar măcar sunt sincer.

                Pe de altă parte, prin automatizarea aceasta, siguranța pasagerilor a  crescut într-o proporție covârșitoare. Dacă înainte se auzea de aproximativ 2 accidente aviatice pe an, în ultimii 20 s-au înregistrat doar 5, iar acelea fără victime. Nu numai că pilotul automat este capabil să se adapteze la orice tip de vreme și se poate folosi de diferite raze laser pentru a se orienta atunci când vizibilitatea este redusă, dar se poate descurca impecabil și în cazul unei defecțiuni tehnice, pentru că nimeni nu poate coordona mai bine fiecare component al avionului decât el. Tot de când s-a introdus acest mod de a pilota s-au schimbat și motoarele. Kerosenul a fost dat uitării. Acum motoarele se alimentează cu un amestec de gaze, ce în urma arderii eliberează mult mai puțin CO2 și alte noxe. O adevărată binecuvântare nu numai pentru cei de la sol, care se pot bucura de un aer  mult mai puțin poluat, ci și pentru companiile aeriene, pentru că acest combustibil este mult mai rentabil și a contribuit la reducerea drastică a costurilor.

                  Un alt element de care pasagerii se bucură enorm acum este fereastra imensă prin care pot admira priveliștea  fermecătoare. Bine, viteza de 3200 km/h nu prea le dă timp să vadă mare lucru, dar măcar la decolare și aterizare au ocazia să-și bucure ochii.

                  Acum cred că ar fi timpul să pun capul pe pernă, căci dimineață mă așteaptă ultima mea zi ca pilot profesionist, în care voi avea parte  și de cursa mea preferată, București-Sydney și retur. În aproximativ 12 ore se termină toată aventura, 5 ore dus, 5 întors și 2 între zboruri și…. gata!

Leave a Reply

