Lumea virtuală ne acaparează

Atâta amar de vreme am trăit cu DirecX 9 şi 10, încât mi se pare ceva incredibil că în sfârşit au apărut 2 plăci video care să suporte mai mult fără nicio problemă.  Pe numele lor ATI Radeon HD 5870 şi ATI Radeon HD 5850, aceste două GPU-uri sunt primele compatibile DirectX 11, şi sunt gata să preia ştafeta performanţei de la actualul lider AMD, Radeon HD 4870 X2.

46122A_AMD_Brandmark_Tagline_E_RGB

Înainte să mă apuc să înşir caracteristicile acestora, o să încerc să-mi imaginez cum ar fi o cursă în NFS şi ce efecte vizuale mi-ar asigura o astfel de placă. Cel mai interesant lucru este că nu reuşesc să-mi imaginez decât o cursă reală. Adică nişte efecte extreme de complexe, tridimensionale care să mă facă să uit complet de realitate şi de lucrurile din jur. Cred că s-ar întâmpla precum în desene animate, când personajele sunt înghiţite de calculator şi practic se regăsesc în lumea virtuală, trăind o altfel de viaţă şi experimentând senzaţii unice. Deşi au fost lansate variante mai noi ale jocului, mi-ar plăcea foarte mult să văd ce poate oferi una din noile plăci într-o cursă cu poliţia pe urme în NFS Most Wanted (preferatul meu). În rest… nu mă prea omor cu jocurile, dar mor de curiozitate să văd noua tehnologie şi să mă bucur de ea.

Acum o să trec puţin în revistă specificaţiile tehnice, pentru cunoscători şi interesaţi.

47576-A_ATI_Eyefinity_Logo_L_E_RGB

Primul şi cel mai puternic, Radeon HD 5870, înglobează 1600 Stream Processors, 32 ROP-uri, 80 unităţi de texturare, şi are frecvenţa nominală de 850 MHz. Memoria, 1 GB GDDR5, rulează la 4800 MHz, pe 256 bits. Iar puterea de procesare este undeva la 2.72 TFLOPS. Interfaţa este PCI-E 2.0 16x, TDP-ul atinge 188 W in full load şi coboară până la 27 W in idle, iar răcirea ocupă două slot-uri. Radeon HD 5850 pe de altă parte are două grupuri de Stream Processors dezactivat, rămânând cu 1440 Stream Processors şi 72 unităţi de texturare, pe lângă cele 32 ROP-uri. Frecvenţa nominală a GPU-ului este de 725 MHz. Iar memoria GDDR5, în cantitate de 1 GB, are frecvenţade 4000 MHz şi este tot pe 256 bits. Puterea de procesare scade la 2.09 TFLOPS, interfaţa este tot PCI-E 2.0 16x şi răcirea ocupă două slot-uri, iar TDP-ul maxim este ceva mai redus, la 170 W, în idle consumând tot 27W.

AMD_Radeon_HD_5870

Cred că dacă aş avea o asemenea placă video m-aş lăsa coruptă să încerc diferite jocuri despre care îmi tot vorbesc prietenii şi cel mai probabil aş deveni dependentă, aşa că mă rezum să v-o recomand vouă şi să vă cer impresii după ce aţi încercat-o.

Articol scris pentru SuperBlog2009, proba 11 AMD.

4 thoughts on “Lumea virtuală ne acaparează

  1. La al doilea rand din articol ai scapat un U “în sfârşit a apărut 2 plăci video”.
    In rest mi se pare un articol dragut 🙂 Vad ca NFS place tuturor!

Leave a Reply

